Hummar og kanari – på høgt plan

Reflekterande greier skrivne på nynorsk.

«Min framtid som et Abrahams barn»

Posted by kanarifanari den september 14, 2007

Oppgåveteksten:
Tenk deg at du er ein ungdom på din eigen alder som er fødd og oppvaksen i flyktningleiren Shatila. Kva tankar gjer du deg om livet ditt og framtida di? Skriv ein tekst, for eksempel forma som eit dikt, ei novelle eller eit dagboknotat. Dersom du skriv eit dikt, kan du gjerne presentera det på ein plakat saman med ein illustrasjon.

Jeg vet det så godt.
Jeg vet det er tilfelle
at jeg ikke har mange muligheter
at jeg mangler det grunnleggende
og at utsiktene for at jeg noensinne kommer meg videre,
Kommer meg opp og fram
får det livet jeg ønsker meg
Er små.

Egentlig er jeg sint.
Egentlig er jeg opprørt, skuffet og lei meg
for at jeg blir sett på som en
som ikke kan bli tannlege, advokat eller ingeniør.
For at det ikke var slik det skulle vært,
det var ikke slik Gud skapte verden.
Jeg takker Ham hver dag for at vi er mange.
Jeg er aldri alene.

Jeg kan ikke bli rik
– Men jeg kan leve rikt likevel.
Det er det jeg, og jeg alene
som har bestemt.

– Skriven av KanariFanari

2 kommentarar to “«Min framtid som et Abrahams barn»”

  1. Mathilde said

    Oj, det var fint.

  2. Åh. En kommentar! :rørt:

Legg att eit svar

 
